Det finns en mängd olika fördelar du kan dra nytta av genom att etablera ditt företag på sociala medier. Först och främst ger närvaron på sociala medier dig möjlighet att skapa en plattform för kontakt med både existerande och potentiella kunder. På din plattform kan du dela relevant innehåll och delta i samtal med dina kunder. I sin tur kan det skapa en bättre förståelse för kunderna.

Sociala medier är helt enkelt ett bra verktyg för att ta reda på vad dina kunder gillar och hur de använder varumärket. Sociala medier kan också användas för att bygga ett förtroende hos företagets målgrupp, till exempel genom att en potentiell kund läser positiva kommentarer om din produkt under ditt företags publicerade bild.

För att lyckas med dina sociala medier och dra fördel av användningen av sociala medier kommer här en rad konkreta tips för hur du kan gå tillväga: 

1. Använd rätt sociala medier

Idag dyker det upp nya sociala medier hela tiden. Det är därför viktigt att hänga med och ta reda på vilka social kanaler som passar just ditt företag. Till en början är det därför bra att ta reda på vilka social medier dina kunder använder mest. Det är alltså inte nödvändigtvis mest fördelaktigt att närvara på alla existerande sociala kanaler. I stället nås oftast bäst effekt då du riktar in dig där de flesta av dina kunder finns. 

Det är dessutom viktigt att ha koll på vilket syfte de sociala medierna används för. Vissa sociala medier används mestadels för personliga relationer, såsom Instagram eller Facebook. Andra sociala medier används för yrkesrelaterat nätverkande, såsom LinkedIn. Om ditt företag är verksamma inom B2B passar ett socialt nätverk som LinkedIn bra för att annonsera om produkter och tjänster till andra yrkesmänniskor. Instagram och Facebook passar istället bättre för företag som säljer produkter och tjänster direkt till kund. Här kan du dra fördel av att skapa mer personligt innehåll. Det gäller alltså att ta reda på vilka sociala medier som passar just ditt företag och att förstå syftet med de olika nätverken. 

2. Skapa mål

Det är också viktigt att fundera över ditt företags affärsmål och ditt syfte med att finnas på sociala medier. Till exempel kan du ha ett mål om att öka medvetenheten om ditt varumärket eller att öka din försäljning. Fundera då över och bestäm dig för vad du vill säga och till vem. Här behöver du ta hänsyn till din tonalitet, beroende på vem du vill berätta något för och på vilken plattform. I vissa sociala medier, såsom på Instagram och Facebook, passar en lättsammare ton eftersom nätverket är mer personligt. På LinkedIn bör du använda en formell ton då målgruppen är mer professionell. 

Att sätta upp mål och bestämma en tonalitet kan underlätta när du skapar innehåll till dina plattfomar. Ett tips är att ha ditt företags värdeord i åtanke. Detta hjälper dig att vara konsekvent för det innehåll du publicerar och din aktivitet. 

3. Planera ditt innehåll

För att komma igång med dina sociala medier kan det vara bra att skapa ett schema över vad som ska publiceras, vart det ska publiceras, när och för vem. Det skapar förutsättningarna för att du ska kunna publicera bra, konsistent och välplanerat innehåll. Dessutom kan kvalitativt och kontinuerligt innehåll i sin tur öka chansen till att dina sociala plattformar får större utrymme på sökmotorer. Det innebär att det finns en större chans till att just ditt innehåll kommer vid sökningar på till exempel Google.

4. Skapa engagemang och närvaro

Sociala medier bygger på deltagande. Därför är det viktigt att delta och engagera dig, men också andra, i ditt nätverk. 

Till exempel kan du dela andras innehåll eller kommentera andras material för att få igång en diskussion. Om kunder redan pratar om dig på sociala medier kan du engagera dig genom att delta i samtalen eller inleda nya. Du kan också publicera inlägg när nya produkter kommer in på lagret, eller vid lansering av nya tjänster. Detta kan i sin tur leda till att kunder blir påminda om ditt företag och att ditt nätverk växer genom att potentiella kunder upptäcker dig.  

5. Använd annonsmöjligheter

Många sociala medier erbjuder annonsmöjligheter, ofta mot en avgift. Det kan handla om att du betalar för att se vilka i ditt nätverket som har tittat på din profilsida eller visa ditt innehåll för specifika målgrupper på nätverket. Att använda dessa annonsmöjligheter kan leda till att fler personer hittar till din företagsprofil, och gör att din marknadsföring når rätt personer.

Vi möts idag av ett överflöd av information när det kommer till annonsering. Därför är det extra viktigt att annonserna som du skapar sticker ut. Utnyttja därför möjligheten till att använda bilder och videos, detta eftersom att det på ett lättare sätt kan fånga uppmärksamhet i jämförelse med text. 

6. Mät resultaten av din marknadsföring 

De flesta sociala medier har bra mätverktyg som gör det möjligt att analysera resultatet av din marknadsföring. Att mäta resultaten ger dig en indikation på vad som fungerar och om vad du bör fokusera mer på. Du kan exempelvis mäta vilken typ av inlägg som skapar mest engagemang, genom att se till likes, kommentarer och delningar. Genom att utgå från de uppsatta målen är det också lättare att utvärdera och analysera resultaten för att uppnå maximal effekt av dina sociala medier. 

Behöver ditt företag hjälp med att etablera eller hantera era sociala plattformar? Vi på HandelsMarketing är experter på allt som rör sociala medier! Tveka inte att höra av dig till oss!