da Matteo, en av HandelsMarketings nöjda kunder.

Lanseringsstrategi

Sammanfattning:
Inför lanseringen av den egna hållbarhetsmärkningen Truly Special gav HandelsMarketing da Matteo insikter kring hur märkningen borde utvecklas och implementeras på marknaden. 

Utmaning:
da Matteo är ett av Sveriges ledande kafferosterier och kaféer. Deras egna hållbarhetsmärkning Truly Special hade tagits fram för att lösa ett kommunikativt problem där märkningar som exempelvis Fairtrade inte säger tillräckligt mycket om de erbjudna produkterna, men viktig kunskap inför lanseringen saknades. 

Lösning:
För att skapa en större förståelse över hur Truly Special borde implementeras på markanden genomförde HandelsMarketing intervjuer och fokusgrupper. Därefter utvecklades en analys kring vilka affärsmodeller som skulle kunna tillämpas för att upprätthålla värdet hos hållbarhetsmärkningen. 

Resultat:
HandelsMarketing identifierade risker och fördelar i lanseringen av märkningen, samt gav en större kunskap kring hur märkningen borde utformas och kommuniceras för att uppfylla syftet. Med ett kritiskt öga identifierades potentiella fallgropar i utvecklingen av den egna märkningen, och da Matteo var mer förberedda inför lanseringen av märkningen. 

”HandelsMarketing har gett oss insikter om var problematiken kan uppstå, och också självförtroende för att lansera märkningen. Vi är väldigt nöjda med arbetet och ser fram emot att gå vidare” — säger Pernilla Olow Gard, Brand Manager.