Kommunikationsstrategi
Sammanfattning:
KÖK etcetera upplevde bristande varumärkeskännedom, vilket mynnade ut i en omvärlds-, konkurrent- och marknadsanalys och en kommunikationsplan.
Utmaning:
KÖK etcetera är en köksbutik belägen intill Saluhallen i centrala Göteborg. De hade utmaningar i en bristande varumärkeskännedom, då många kände till butiken men inte KÖK etcetera som varumärke.
Lösning:
HandelsMarketing utvecklade en kommunikationsplan för KÖK etcetera, ämnad att fungera som ett underlag i kommunikationen med olika målgrupper kompletterad med riktlinjer för sociala medier. Kommunikationsplanen baserades på en omvärldsanalys innehållande konkurrens-, marknads- och målgruppsanalys.
Resultat:
Kommunikationsplanen resulterade i en mer enhetlig och effektiv kommunikation. KÖK etcetera fick en överblick över branschen samt riktlinjer för att differentiera sig på marknaden och nå ut genom bruset.