Nyheter

Kommunikations- och marknadsföringstrender för 2022

By 2021-11-03 No Comments

I takt med att hösten börjar lida mot sitt slut har vi också börjat röra oss mot slutet av 2021. När vi ser tillbaka på året som har gått är det mycket som har hänt, där året främst blev präglat av en pandemi som krävde nya innovativa idéer för att kommunicera praktiskt. Nu när vi börjar närma oss slutet av detta år är det också dags att börja blicka framåt mot en ljusare framtid, med nya innovativa kommunikationstrender som är präglade av förändrade beteendemönster.

Med det sagt har vi på HandelsMarketing därför valt att välkomna det nya med att lista några av många kommunikativa trender som kommer prägla våra val under 2022. För att börja lite lätt, syns en fortsatt trend med att använda digitala kommunikationsverktyg, där 2022 bara är en början på en lång trend. Enligt Cisco’s trendspaning kommer närmare 300 miljoner mobilapplikationer laddas ned till 2023, där sociala medier och affärsapplikationer är i toppen. När vi ser till en nationell utveckling uppmärksammar också Svenskarna och internet en liknande trend, där sociala medier är fortsatt herren på täppan för internetanvändare. Idag är det hela 95% av Sveriges internetanvändare som är medlemmar på sociala medier, där 90-talisterna är flitigaste användarna. 

Med denna bakgrund har vi valt att listat våra favorit trender för 2022, så luta er tillbaka och följ med på en introduktion till framtidens kommunikation! 


Micro-influencer + engagemang= Bättre ROI 

En trend som vi har spanat på och är fortsatt intressant att övervaka är förflyttningen från marknadsföring via macro-influencers till micro-influencers. Under pandemin blomstrade generellt hela influencer marketing industrin som ett effektivt alternativ till att marknadsföra på sociala medier. Med denna fortsatta utveckling blomstrade även en ny trend med fokus marknadsföring via micro-influencers, som ett billigare men minst lika effektivt alternativ. 

Så vad är då en micro-influencer, och vad är ens skillnaden? En micro-influencer är någon med under 10 000 följare, där regeln generellt är; färre följare= ökat engagemang. Kanske låter detta helt fel, borde det inte vara tvärt om? Nja, inte alltid. För en micro-influencer handlar det om att växa, och hur växer en? Genom att skapa engagemang. Här är relationen mellan både influencer och följare präglad av gemenskap och vänskap, vilket är två nycklar till att ses som mer genuina och äkta. Med ett ökat engagemang hos följarna skapas också ett starkare ROI. Kanske är det dags att börja testa något nytt? Vi är i alla fall redo att jobba mer med mico-influencers för att skapa starkare ROI!

Säg hej till videoformatet!

Med en helt ny situation har vi fått bli kreativa med hur vi marknadsför och når ut på bästa sätt, och med ett ökat intresse för videotjänster som TikTok och YouTube har videoformatet blivit starkare än någonsin. Enligt senaste rapporten från Svenskarna och internet har YouTube fortsatt att öka i användning. Det har också kommit att bli det sociala mediet som har använts mest någon gång under senaste 12 månaderna. YouTube har därför tagit sig an tredjeplatsen efter Facebook i antal användare, med Instagram på första plats.

Vad som dock är mer intressant är att YouTube inte längre har ensamrätten till videoformatet. Videoformatet är något som vi idag hittar spritt över hela den digitala världen, vi ser allt från stories på Facebook till korta videoformat på TikTok. Med denna ökning har också trenden med videomarknadsföring blivit till en digital trend för effektiv marknadsföring. Vi började därför lämna trenden av text och foto bakom oss, för att istället fokusera på formatet video som erbjuder ett effektivt verktyg för ökad konvertering och engagemang. 

För dig som är ute efter att skapa ett starkt engagemang, och för dig som är ute efter att väcka uppmärksamhet är videoformatet perfekt för dig. Inte nog med det är formatet ett perfekt alternativ för att ta er an storytelling för fortsatt varumärkesarbete. Inte nog med det är en spaning för 2022 att 82% av det som skapas och produceras online vara i form av en video. Oavsett om det är ett format av en vlogg eller story kommer video vara den nya herren på täppan. Vi säger därför välkommen till den nya regenten för social media marketing. 

Att vara autentisk är nyckel till framgångsrik kommunikation!

En fortsatt stark trend som kanske inte är den nyaste trenden är autentisk kommunikation. I och med att pandemin har tagit oss offline till online blir det också extra viktigt att bibehålla den mänskliga kontakten. Det gör även att den autentiska kommunikationen blir en stark och viktig nyckelspelare för att bibehålla kundrelationer likaväl som att skapa starka kundrelationer. Hur kommunicerar vi autentiskt då? Vad är viktigt att tänka på? Nyckeln till en autentisk kommunikation är en gemensam tonalitet genom alla kanaler, där vi värdesätter hur vi pratar med våra kunder och till vem vi pratar med. 

TikTok + företagande= Sant! 

Med en fortsatt ökning av popularitet har även TikTok tagit sin organisation till norden med ett nyöppnat kontor i inget mindre än Stockholm. Tanken är att med sina experter inom marknadsföring, reklam och media hjälpa små och medelstora företag att utveckla sin digitala närvaro. Denna nya tjänsten erbjuder ett supportpaket för att skapa möjligheter till att upptäcka och nå ut till sin publik, med hjälp av bland annat TikTok Ads Manager och SMB Knowledge Hub. Genom TikTok SMB Hub erbjuds vägledning för företagaren genom ett stort erbjudande av strategier, verktyg och events för att utveckla sin marknadsföring genom TikTok. Dessa verktyg är till för att inspirera småföretagen till att ta foten in i en fortsatt utveckling av sin digitala marknadsföring. Det skall helt enkelt också vara enkelt för även de små och medelstora företagen att nå ut. 

“Our Official Guide to Marketing on TikTok isfilled with tools, strategies and inspiration to help your brand soar. From creating and editing the perfect TikTok, to collaborating with Creators, to inspiration from brands already going viral, it’s all you need to know about giving your small business a big boost.”  

TikTok Business Hub

Genom TikTok Ads Manager skapas också en möjlighet till ett ännu starkare viralt engagemang av sin publik för att i sin tur kunna öka sin försäljning via mediet. Det skall vara enkelt att skapa och hantera sina egna TikTok-kampanjer och vara lätt att nå ut till sin målgrupp. Detta är en trend som vi är spända att se hur den utvecklar sig, och passa på att testa du med! Videoformatet är ju trots allt det nya inom digital marknadsföring… 

Text av Amanda Granfeldt