Kundundersökning och kommunikationsstrategi
Sammanfattning:
Genom en extern kundundersökning och en intern workshop kunde anställda på Utgårds Trafikskola förses med en kommunikationsstrategi för att själva kunna administrera företagets kommunikationskanaler.
Utmaning:
Det lilla familjeägda företaget Utgårds Trafikskola upplevde att de fokuserade på fel saker i sitt kommunikativa arbete och behövde hjälp att ta fram idéer.
Lösning:
HandelsMarketing utförde en marknadsundersökning innehållandes en konkurrentanalys, en enkätundersökning och en kundundersökning. En varumärkesstrategi och en strategi för webbplats och sociala medier togs fram. Genom en intern workshop och en extern kundundersökning hjälpte HandelsMarketing till att plocka fram och finputsa de värden och idéer som redan fanns i företaget och skapa en kommunikationsstrategi. Därefter kunde Handelsmarketing implementera strategin genom att ta fram bildmaterial och agera bollplank.
Resultat:
Insikterna från förstudien mynnade ut i en kommunikationsstrategi med syfte att ge samtliga anställda på Utgårds Trafikskola verktygen att själva administrera företagets externa kommunikationskanaler.