Strategi för sociala medier
Sammanfattning:
Med hjälp av en innehållsstrategi för sociala medier fick Vacker de verktyg som krävs för att förstärka det befintliga varumärket mot sina kunder.
Utmaning:
Frisörsalongen Vacker ansåg att deras sociala kanaler behövde ett ansiktslyft för att bättre återspegla själva salongen. Utmaningen i företaget låg främst i att producera intressant och relevant innehåll som skapade engagemang bland företagets kunder på sociala medier.
Lösning:
HandelsMarketing tog fram en strategi för sociala medier, där fokus låg på att skapa ett enhetligt ansikte utåt för Vackers ständigt växande antal butiker i flera olika kanaler. Det underliggande syftet med strategin var att skapa ett ökat engagemang samtidigt som fokus riktades mot ökad försäljning av hårvårdsprodukter. HandelsMarketing tog också fram rekommendationer för hur de olika målgrupperna kan tilltalas och hur innehåll inom olika kanaler kan användas för att optimera budskap och engagemang.
Resultat:
Kunskaperna Vacker fick kunde användas som underlag för framtagning av innehåll för sociala medier. En innehållsstrategi med riktlinjer för budskap, innehåll och förslag på olika kanaler att synas på presenterades. Utifrån en välproducerad rapport kunde Vacker kommunicera och förstärka det befintliga varumärket gentemot befintliga och potentiella kunder.