Att arbeta med tone of voice är i sig inte en helt ny teknik för att kommunicera och marknadsföra sitt varumärke. Trots detta är det tyvärr sällan som just denna teknik prioriteras i varumärkesprocessen. Det är just därför vi på HandelsMarketing vill lyfta fram vikten att använda sig av tone of voice, där vi också kommer dela med oss av våra allra bästa tips inom ToV.
Vad är tone of voice?
Tone of voice handlar om att skapa en gemensam riktlinje i kommunikationsarbetet. Denna riktlinje kommer prägla allt från hur ni pratar och skriver, till vilka plattformar som ni väljer att kommunicera på. Det kommer helt enkelt genomsyra all kommunikation oavsett om det är internt eller externt. Tonen skall spegla vilka ni är, och hur era värderingar ser ut.
Genom att använda er av ToV bygger ni upp ert förtroende men också er auktoritet, ni vet vad ni snackar om, och ni är stolta över era värderingar vilket är något som ni mer än gärna vill belysa. Det kommer i sin tur stärka era kundband som ni redan har, men kommer också bygga nya starka kundnätverk. Tone of Voice kommer helt enkelt göra ert varumärke mer mänskligt och relaterbar. Detta är något som är viktigt för konsumenter, då vi konsumenter dras till varumärken med en stark relaterbar personlighet. Däremot är nog det allra bästa med tone of voice att det hjälper oss att sticka ut i det stora havet av information. Genom att skapa innehåll med tydlig och klar tonalitet är det lättare att bli förknippade till just det vi vill att folk ska uppfatta oss som.
Att tänka på:
Frågan som återstår är dock, vad bör en tänka på i skapandet av Tone of Voice? Det är något som vi på HandelsMarketing tycker är extra intressant och har därför listat våra allra bästa tips när det kommer till ToV.
- Att arbeta med Tone of Voice är både strategiskt och kreativt arbete. Vi måste först och främst börja med det strategiska och utforma våra värdeord som reflekterar de mål och syften som vi har med kommunikationen. Vi måste också identifiera vår målgrupp, vart den finns och vilken tonalitet som gruppen föredrar. Allt detta måste vi göra innan vi tar nästa kliv in i den kreativa processen.
- Nästa steg är att börja utforma en tonalitet som skall genomsyra all vår kommunikation. Tonalitet kan beskrivas som det extra lagret i kommunikationen, och det lagret som kommer väcka liv i varumärket och ge det den personlighet som vi eftersträvar. Exempel på frågor som kan ställas är bland annat; ska vi vara lättsamma och seriösa? Eller självsäkra men inte kaxiga? För hur ser det egentligen ut om vi vill framstå som lättsamma men kommunicerar endast i akademiska termer? Visst ger det mixade signaler? Det handlar helt enkelt om att hitta sin egen nisch och en röd tråd i kommunikationen.
- Att justera hur vi uttrycker oss och agerar är en bra början, men frågan är dock: hur kan vi sticka ut ytterligare? Jo, genom en grafisk profil! En enhetlig grafisk profil som går hand i hand med vår ToV kommer bidra till en starkare identitet, som i sin tur kommer leda till att vi sticker ut ur mängden. Slutligen kommer också denna konsekventa linje bygga igenkänning och ett starkare förtroende vilket i sin tur leder till ett starkare varumärke.
Känner du dig redo och sugen på att börja arbetet med tone of voice efter att ha läst denna artikel? Tveka då inte på att höra av dig till oss på HandelsMarketing för en gratis rådgivning med någon av våra experter!
Skriven av Amanda Granfeldt