
Vad är ett varumärke?
Ett varumärke är inte bara en sak utan består av flera olika komponenter. Beroende på vem du frågar kan deras uppfattning av vad ett varumärke är se olika ut.
Vision, kultur och image är tre viktiga byggstenar vid varumärkesarbete och ett välfungerande varumärke har en samklang mellan dessa.
Differentiering och tillhörighet
Två aspekter som måste tas hänsyn till vid utvecklingen av ett varumärke är differentiering och tillhörighet. I dagens samhälle finns det många företag som gör liknande saker och därför är det av stor vikt att särskilja sig från andra och fråga sig själv “Vad är det som gör oss unika?”. Tillhörighet handlar om skapa en emotionell koppling till företaget och att få kunden att känna sig som en del av en större gemenskap med likasinnade personer. Detta community kan skapa en kultur där delade erfarenheter utgör grunden och positiva egenskaper tillskrivs varumärket. Man brukat säga att delad glädje är dubbel glädje och det skapar en viktig del av marknadsföringen som baseras på rekommendationer och upplevelser.
Intern kommunikation är lika viktig som extern
När många företag tänker på varumärke och kommunikation handlar det om att kommunicera med kunder och andra intressenter. Det som är minst lika viktigt, och som ej får glömmas, är att kommunicera internt. Anställda utgör en viktig del i hur varumärket uppfattas och är de som är ansiktet utåt samt står för majoriteten av kundmöten. Dessutom är gränsen mellan intern och extern kommunikation väldigt diffus, då anställda är konsumenter privat, och bilden som anställda har av företaget ligger inte långt ifrån den externa bilden. Så genom att kommunicera internt kan ni skapa en enhetlig bild av företaget, där alla nivåer och avdelningar i företaget har en gemensam uppfattning om vilka ni är och vad ni står för, vilket bidrar till ett starkt varumärke.
Symbolisk mening
Ett varumärke har i många fall en symbolisk mening och är därför en subjektiv upplevelse. Därför bör man fundera över hur ett företag kan uppfattas och tolkas utifrån olika sociala och kulturella kontexter. Ett företag måste alltså känna sina intressenter för att kunna skapa ett varumärke som matchar kundens behov och världsuppfattning.
Ett varumärke i din smak
Går du i tankarna om att ditt företag behöver arbeta mer med ert varumärke men saknar tid och kunskap eller saknar ni kanske en strategi för hur ni ska tänka? Var inte orolig, överlåt jobbet till oss! På HandelsMarketing jobbar drivna studenter med den nyaste kunskapen inom strategisk kommunikation. Låt oss hjälp dig och ditt företag med att bygga ett starkt varumärke som är enhetligt och nytänkande.
Skriven av Lovisa Nylander.