Sedan internet och digitala mediers uppkomst har möjligheten att nå ut till en stor mängd människor underlättats ofantligt mycket. Grupper som tidigare varit svåra att nå kan nu lätt hittas genom digitala fotspår och algoritmer. På grund av de digitala mediernas alla möjligheter använder många företag dessa för att kommunicera med sina konsumenter och marknadsföra sina produkter eller tjänster. Men, det vi måste ha i beaktning när vi jobbar med digitala medier är att konkurrensen är otroligt stor. Att bli sedd och hörd i digitala medier kan vara svårt, därför delar vi med oss av några viktiga aspekter att ha i beaktning när du ska kommunicera och marknadsföra i digitala medier.
Målgrupp
Vilken är din tänkta målgrupp? Digitala mediers möjlighet att nå ut till många kan även vara dess nackdel. Ju mer du vet om din målgrupp desto bättre. Ett tips för att lättare få ett hum om din målgrupp kan du hitta på en persona för din idéella kund och på så vis blir det lättare att peka ut och visualisera din målgrupp.
Genom att avgränsa en tydlig målgrupp kommer kommunikationen nå de personerna som den är riktad till och ditt företag kommer att bli sedd och hörd, istället för att försvinna bort i informationsbruset.
Plattform
Vart finns din målgrupp och på vilken plattform når du dessa? Olika plattformar ger även olika möjligheter. Kommunikation och marknadsföring kan behöva anpassas för de olika plattformarnas möjligheter och begränsningar. Beroende på vad du vill kommunicera till din målgrupp är det bra att fundera på för- och nackdelar med de olika plattformarna i förhållande till vad och hur du vill kommunicera. Sociala medier är bättre för kort och snabb kommunikation medan en hemsida ger utrymme för längre texter och mer information.
Mål
Vad är ditt mål med kommunikationen? Beroende på vad du har för målsättning med kommunikationen krävs olika strategier för att lyckas. Vill du öka varumärkeskännedomen eller handlar projektet om att locka trafik till hemsidan?
Har du tydliga mål gör det även lättare att mäta resultatet av kommunikationen. På så vis kan du följa projektets utveckling och justera strategin och upplägget om så skulle behövas.
Text av Lovisa Nylander