Nyheter

Guide: Så fungerar Clubhouse

By 2021-02-18 No Comments
Är Clubhouse en fluga eller här för att stanna?

Under pandemin har behovet av att komma samman och känna gemenskap ökat. Clubhouse, som nischar sig på enbart ljud, ligger rätt i tiden och erbjuder ett nytt sätt att kommunicera på sociala medier. Tack vare pandemin så har det mänskliga samtalet försvunnit på många plan. I en tid med inställda evenemang och hemmajobb är det inte konstigt att många saknar nätverkandet. Clubhouse har anlänt för att fylla detta tomrum för samtal och nätverkande! Man kan säga att appen är en mix av både podcast och konferenssamtal.

Experter beskriver appen som ett mer avslappnat sätt att möta sina följare. Det ska vara mer personligt än tidigare mötesplatser som kommentarsfält, livesändningar och bilder. Genom att basera samtalen på röst fyller Clubhouse en lucka i det sociala medielandskapet där samtalen blir mer ärliga och direkta. Appen påstås också rikta sig till en mognare publik än många andra sociala medie-plattformar, till skillnad från appar som TikTok och Snapchat. Paul Davidson och Rohan Seth, som är grundarna till appen, säger själva att de vill bygga en upplevelse som känns mer mänsklig. Människor ska kunna samlas för att samtala med varandra istället för att bara lägga upp inlägg.

Många menar också att Clubhouse ger en chans att knyta nya kontakter och komma utanför sin filterbubbla på andra sociala medier. Detta eftersom man kan hitta nya personer att följa på många olika sätt i appen.

Appen, som funnits sedan april 2019, har nyligen vuxit i popularitet. Än så länge finns appen bara tillgänglig för iOS-användare, och det krävs en inbjudan för att registrera ett konto. Exklusiviteten tros vara en av de största faktorerna till hypen kring appen. Förr eller senare dock kommer plattformen troligtvis att öppnas upp för gemene man, och en Android-version är redan på gång. Det finns också en exklusivitet i maxantalet deltagare i ett rum, 5000 personer, och att det som sänds inte sparas när samtalet är slut. Clubhouse är här och nu – men är Clubhouse här för att stanna?

Appen, som redan har två miljoner aktiva användare, spås att bli nästa stora plattform inom sociala medier – även om nya sociala medier har en tendens att komma och gå. Stora profiler som Daniel Ek, Oprah Winfrey, Mark Zuckerberg och Elon Musk är bara några av de som deltar i samtal på plattformen. Clubhouse är nu värderad till över 8 miljarder kronor i dagsläget.

Det återstår att se om appen kommer att ta fäste i det sociala medielandskapet. Redan nu avslöjar andra plattformar att de har börjat experimentera med liknande koncept. Vi på HandelsMarketing är väldigt nyfikna på att följa utvecklingen!

Så fungerar Clubhouse

Du skapar en profil med användarnamn, profilbild och profiltext. Eftersom appen bygger mycket på nätverkande och att bygga sitt personliga varumärke är det bra att tänka igenom sin presentation noggrant. Det finns möjlighet att länka både sin Instagram och Twitter för att fortsätta nätverkandet även utanför plattformen. Detta är eftersom Clubhouse i dagsläget inte erbjuder någon chattfunktion. Genom att fylla i dina intressen kan appen tipsa sig om klubbar och personer du borde vara intresserad av, vilket ger ett större användarvärde i användningen av appen. 

När du startar appen ser du olika rum (klubbar) och namnet på personerna som deltar i samtalet. Ibland är det flera hundra som deltar i ett rum, ibland bara ett fåtal personer. Du kan också se vilka rum de personer du följer är aktiva i, och välja att ansluta dig till rummet.

Vem som helst kan starta ett rum på Clubhouse. Rummen kan vara öppna, semi-öppna eller stängda för en grupp utvalda personer. I rummen finns det en scen och en publik, där de på scenen har möjlighet att prata och de i publiken lyssnar. Den som har startat rummet kan välja att släppa in vem som helst i publiken till scenen, och som publik kan man räcka upp handen för att visa moderatorn att man vill delta i samtalet.

Text av Fanny Carlson