Vi har fått möjlighet att träffa Emma Nilsson, före detta kommunikatör på HandelsMarketing. Emma berättar om sin tid på HandelsMarketing och hur erfarenheterna härifrån blev en språngbräda i hennes karriär som kommunikatör, samt om sitt uppdrag i HandelsMarketing Advisory Board.
Från HandelsMarketing till ”Strategy & Content” på 2028 New World Agency
Emma Nilsson jobbade som kommunikatör på HandelsMarketing 2014-2016 och sitter numera i vårt Advisory Board vid sidan av sitt jobb som strateg på byrån 2028 New World Agency. Där jobbar hon bland annat med digital marknadsföring och content marketing.
— Jag vill ge tillbaka till någonting som gett mig så mycket, säger Emma Nilsson, om sitt uppdrag i Advisory Board.
När Emma flyttade från Norrbotten till Göteborg för att studera Medie- och kommunikationsvetenskap hörde hon talas om HandelsMarketing genom ett tips från en kompis. Tack vare sina kontakter från HandelsMarketing fick hon sedan jobb på Sendify och därefter 2028 New World Agency. Tidigare ville Emma bli journalist, men efter att ha testat att jobba på tidning i Boden insåg hon att det inte kändes helt rätt – och hon är inte förvånad över att hon blev just kommunikatör istället.
Bred erfarenhet
Emma menar att tiden på HandelsMarketing har gett henne erfarenhet från många delar av marknadsföringsbranschen. När Emma efter att ha avslutat sina studier började jobba i byråvärlden blev hon förvånad över hur likt det var arbetet hon hade gjort på HandelsMarketing.
— Det är verkligen ett bra betyg för företaget, säger hon.
Från tiden på HandelsMarketing har hon tagit med sig att man kan göra det mesta bara man vågar testa nya saker och tillsammans med kunden hitta en väg i rätt riktning. En annan värdefull erfarenhet är kundkontakt, där HandelsMarketing gett henne goda kunskaper i att hantera samarbeten.
Emma brinner extra mycket för content marketing, inbound marketing och SEO, och att kunna affärsutveckla med hjälp av kommunikation och ta fram digitala lösningar. Emma tycker det är kul att se hur rätt innehåll, bara man skriver det på rätt sätt och levererar det i en bra UX-miljö, kan leverera ett bra och långsiktigt värde för kunden.
Hon ser HandelsMarketings stora styrka i att företaget kan erbjuda en bredd av erfarenheter med studenter från både Göteborgs Universitet och Handelshögskolan, och menar att de olika perspektiven och bakgrunderna är viktiga på en byrå.
Med perspektiv från två sidor
— Jag har sett fördelarna med att underkonsulta från båda sidor, både under min tid på HandelsMarketing och som beställare av jobb på 2028 New World Agency. Det är ett jättebra stöd för oss på byråsidan, samtidigt som det är en grym chans för studenter att komma in i branschen och jobba i skarpa projekt, säger Emma.
Hon menar att HandelsMarketing är en bra plantskola, och hoppas att byråer i Göteborg tar chansen att arbeta med oss för att kunna identifiera bra personer som de kan plocka in som anställda i framtiden.
— Eftersom att vi som sitter i Advisory Board själva har jobbat på HandelsMarketing tror jag att vi har ganska bra koll på vilka utmaningar och möjligheter som finns som ett studentdrivet företag. För oss handlar det om att kunna tillföra ett perspektiv från näringslivet in i bolaget, för att HandelsMarketing ska fortsätta utvecklas, säger Emma.
Tack Emma! Vi är stolta över att ha med dig i vår Advisory Board!
Skribent: Fanny Carlson, Kommunikatör.