![](https://handelsmarketing.se/wp-content/uploads/2020/10/IMG_0027-kopia-scaled.jpg)
Vi har fått möjlighet att träffa Ludvig Åsgården, före detta Strateg på HandelsMarketing. Ludvig berättar om sin tid på HandelsMarketing och erfarenheterna han har tagit med sig härifrån och hur det har hjälpt honom i hans karriär samt om sitt uppdrag i Advisory Board. Vi får även ta del av Ludvigs tid innan och efter HandelsMarketing och hur hans vägval har lett honom till där han är idag.
Från HandelsMarketing till egenföretagare
Ludvig jobbade som strateg på Handelsmarketing mellan 2015-2017 och driver idag ett eget företag där han frilansar som strateg. Han jobbar med bland annat långsiktiga varumärkesupplevelser, att analysera kundresor och att optimera innehåll. Han sitter även med i vårt Advisory Board där han kvalitetssäkrar olika arbetsprocesser och ser till att HandelsMarketing är uppdaterad med senaste nytt från branschen. Ludvig vill ge tillbaka så mycket han kan till verksamheten.
— Jag fick en kickstart i karriären tack vare HandelsMarketing och mina bästa vänner kommer därifrån. Jag vill se till att andra kan få samma möjligheter som jag fick, säger Ludvig om sitt uppdrag i Advisory Board.
Resan från radiojournalistik till marknadsföring
Efter att Ludvig gick ur gymnasiet började han studera radiojournalistik i Skövde och blev senare anställd på Sveriges Radio P4. Men han kände till slut att han bara pratade om andra som faktiskt förändrade världen och att han själv inte bidrog till det, och bestämde sig så småningom för att lämna Sveriges Radio.
— Jag vill förändra världen och göra gott, säger han.
Efter Sveriges Radio började Ludvig på Tele2/Comviqs kundtjänst. Där fick han kontakt med Tele2/Comviqs marknadsföringsansvarig som inspirerade honom till att börja arbeta med marknadsföring. Hon rekommenderade Ludvig att söka till en handelshögskola vilket blev Ekonomiprogrammet på Göteborgs Handelshögskola.
Tiden på HandelsMarketing
Ludvig kom först i kontakt med HandelsMarketing under nollningen, redan efter första mötet var han såld. Han sökte dock inte förrän andra terminen, eftersom han tänkte att han var tvungen att kunna något innan, vilket han ångrar idag.
— Jag hade kunnat börja tidigare på HandelsMarketing. Jag tänkte att jag måste kunna någonting mer innan jag börjar, men det var inte det som var det viktiga. Men jag kunde lika lite min första termin som på min andra, säger Ludvig.
På HandelsMarketing hade Ludvig rollen som strateg och jobbade tätt med flera personer som är hans bästa vänner idag. Han insåg tidigt att det var på HandelsMarketing som han kunde få de färdigheter som han behövde för att lyckas efter studierna. Personligen tycker han att marknadsföringskurserna som Handelshögskolan erbjöd både var för få och alldeles för teoretiska. Han ville därför tillämpa sitt teoretiska ramverk i praktiken och såg inte bara hur bra HandelsMarketing var på detta, men även hur bra vi var på att ta till oss branschstandarder. Ludvig tyckte det var så lärorikt och kul på HandelsMarketing, att han nästan alltid var på kontoret.
— Jag bestämde mig för att i stort sett bo på kontoret, vilket jag i princip gjorde ett kort tag, säger han.
Under Ludvigs tid på HandelsMarketing gjorde han bland annat en Instagramstrategi för företaget Vacker.
— Jag är stolt över hur bra samarbetet med kund var och hur bra effekt vi fick på det efteråt och att vi kunde hitta olika sätt att leverera en riktigt vass lösning till kunden, det var svinkul, säger han om projektet.
HandelsMarketing gav Ludvig ett försprång i arbetslivet
Enligt Ludvig är HandelsMarketings stora styrka kombinationen av det akademiska och det praktiska. Han menar på att många ser HandelsMarketing som ett bra ställe att göra sina fel på, han såg det snarare som ett ställe att göra saker rätt från början, eftersom arbetssättet vi har och de tjänster som vi levererar är branschstandard.
— När vi alumner träffas så är det alltid minst en gång per kväll vi säger ”Är det inte sjukt ändå att det inte är någon skillnad på sättet vi jobbar idag och sättet vi jobbade på HandelsMarketing?”, säger Ludvig.
Tiden på HandelsMarketing hjälpte Ludvig att identifiera vilka områden han tyckte bäst om inom marknadsföring. Men han fick också erfarenheter inom kundkontakt, hur man lyssnar in kunder och få dem att känna sig hörda samt hur man beter sig på kundmöten. Han menar på att de uppdrag han fick när han kom till sina första arbetsplatser efter HandelsMarketing var det ingen fråga om hur han skulle angripa dem. Han hade redan arbetssättet och metodiken med sig som han kunde tillämpa på projekt för både stora som små företag.
Tiden efter HandelsMarketing
Efter HandelsMarketing frilansande Ludvig på Happy, Forsman & Bodenfors strategiska varumärkesbyrå och började sen arbeta på Stendahls, en av Sveriges största fullservicebyråer. Idag driver han eget företag med visionen att utveckla företaget till en nätverksbyrå där aktuell kompetens aktiveras baserat på uppdrag.
Ludvig brinner extra mycket för att förändra människors konsumtionsbeteende till det bättre. I somras var han med och tog fram en varumärkeskampanj med Länsförsäkringar.
— Länsförsäkringar arbetar extremt lokalt, alla pengar som investeras i Länsförsäkringar återinvesteras i länen och inte till någon ägare i något annat land. Om jag kan få folk att välja Länsförsäkringar istället för någon av konkurrenterna så bidrar jag till ett bättre län, och det är sådant jag drivs av, säger Ludvig.
Rekommendation till studenter
— Prioritera HandelsMarketing, säger Ludvig.
Enligt Ludvig öppnar Handelsmarketing dörrar till många roliga arbetsplatser inom marknadsföring och ett stort kontaktnätverk.
Tack Ludvig! Vi är stolta över att ha med dig i vårt Advisory Board!
Skribent: Calle Klittmar, Strateg.