Nyheter

Hur ditt företag hamnar högst upp i en Google-sökning!

By 2021-12-20 No Comments

Var är det bästa stället att gömma en död kropp? På sida 2 av en Google-sökning, för där är det säkert att ingen tittar. Hur gör man då för att vara relevant i en Google-sökning och hamna högst upp på sidan? På HandelsMarketing hjälper vi dig med just detta genom SEO.

Vad är SEO?

SEO står för Search Engine Optimization eller sökmotoroptimering. Syftet med SEO är att anpassa innehållet på en hemsida efter algoritmen som sökmotorer använder sig av och på så vis få mer synlighet genom organiska resultat. Det finns väldigt många variabler som avgör vilken placering du får för ett visst sökord när du Googlar något. Det kan handla om allt från hur snabbt din hemsida laddar för användaren, om du har relevanta titlar för innehållet på sidan, och hur många gånger ett visst ord används i en text.

Varför är det viktigt att använda sig av SEO?

89% av alla B2B-företag söker på Google innan de avslutar en affär. Det är därför ett väldigt viktigt sätt för företag att synas och vara relevanta i sin bransch. I Sverige görs det cirka 50 miljoner sökningar om dagen på Google, och det är en trend som fortsätter att växa varje år.

Hur gör man för att förbättra sin prestanda på Google?

Du behöver inte lägga ner hundratals timmar av optimering för att göra just din hemsida relevant i en Google-sökning. Här är några tips för att få din sida att stå ut från mängden och visas som mer relevant i en sökning:

Hitta relevanta nyckelord – Ett bra första steg är att hitta tre nyckelord som är relevanta för just din hemsida och bransch. Genom att använda relevanta nyckelord på specifika platser på din hemsida får du Google att förstå att din sida är relevant i en sökning.

Använd långa sökord – Var tredje sökning på Google är helt unik. Det beror ofta på sökningar med långa sökord eller meningar. Detta ger utrymme att använda sig av sökord eller meningar som inte används av dina konkurrenter.

Skapa intressant innehåll – 94% av alla artiklar som publiceras online har noll externa länkar. Förklaringen för detta är enkel, undermåligt innehåll försvinner bort bland de miljoner andra bloggar, tweets, Youtube-videor och annat som publiceras varje dag. Därför måste din hemsida stå ut från mängden, det bästa sättet att göra det är att skapa bra innehåll som folk vill läsa och länka vidare till.

Arbeta med design – Studier visar att design är viktigare för människor än innehåll när det kommer till hemsidor. Om någon kommer in på din hemsida och kryssar ner den ett par sekunder senare, förmedlar det till sökmotorn att resultatet inte är relevant. Genom att få fler att stanna kvar på din hemsida försäkrar sig sökmotorn om att användaren har hittat rätt.

Behöver du hjälp att göra ditt företag mer relevant i en Google-sökning? Tveka inte på att höra av dig till oss på HandelsMarketing för att få rådgivning!

Skriven av Adam Palm.