Likt många andra arbetsplatser har vi på HandelsMarketing valt att stänga kontoret och jobbar hemifrån efter Folkhälsomyndighetens nya restriktioner för Västra Götaland. Folkhälsomyndighetens skärpta restriktioner innebär en uppmaning till att avstå från att delta i möten, och att undvika fysisk kontakt med andra personer är de som man bor tillsammans med. Arbetsgivare uppmanas även till att vidta åtgärder, som att råda personalen till att arbeta hemifrån.
Att jobba hemifrån, eller på distans har kommit att bli det nya vanliga i corona-tider. Tack vare modern teknik, flexibla arbetssätt och eget ansvar finns det goda möjligheter till att fortsätta arbetet som vanligt. Omställningen till att jobba hemifrån kan trots rätt förutsättningar vara svårt till en början. Att arbeta på distans utan sina kollegor kan lätt leda till både minskad motivation och arbetsdisciplin.
För att förenkla ditt arbete från hemmakontoret har vi samlat våra medarbetares bästa tips för att lyckas med distansarbete.
Skapa nya rutiner ⠀
I dessa tider kan det vara svårt att hitta motivation när rutinerna inte längre ser ut som vanligt. Vår konsult Alice tipsar om att skapa nya rutiner som gör dagarna lite lättare och roligare. Som till exempel att gå upp tidigt och göra en extra god frukost att äta samtidigt som man arbetar.
Ta raster, och blanda inte ihop jobb och fritid
Fanny tipsar om att ta raster, och att gå ifrån datorn för att inte blanda ihop fritid och jobb. Annars blir det lätt att arbetsdagen blir väldigt mycket längre än vanligt. Sätt upp ett tydligt schema för vilka tider du fokuserar på jobb och vilka tider det är dags för att ta paus.
Walk and talk
Testa ”Walk and talk”! Nu när de flesta möten sker på distans, varför inte investera i ett par bra hörlurar och passa på att njuta av en promenad samtidigt som du får arbetet gjort? Dessutom får du extra motion, och det är aldrig fel!
Fler tips? Följ oss på Instagram där vi under tiden vi arbetar på distans fortsätter att ladda upp fler tips för att förenkla vardagen på hemmakontoret.
Skribent: Lisa Öberg, HR-ansvarig.