Vad innebär remarketing?
Remarketing eller återannonsering som det kallas på svenska, är precis vad det låter som. Annonsering som riktar sig till personer som tidigare besökt en hemsida eller app för att få dom att återvända till denna. Ett exempel där remarketing kan används är om en person som besökt din hemsida och lagt en vara i sin varukorg, men sedan inte slutfört köpet. Med hjälp av annonseringsverktyg på Google Ads och Facebook kan du som annonsör påminna besökaren om produkten i varukorgen genom att dessa dyker upp på andra hemsidor eller appar, genom så kallade displayannonser.
Använd remarketing på rätt sätt!
Det enda du behöver göra är att installera en cookie till din hemsida, genom denna får besökaren en cookie som sammankopplas till deras webbläsare. Om besökaren därefter inte slutför köpet, kommer dina annonser att visas för besökaren. Genom att skapa olika remarketinglistor beroende på vad du har som mål och behov når du enklare målgruppen. Om målet är att öka försäljningen för en specifik produkt kan du skapa en lista som återannonserar till besökare som visat just denna produkt. Du kan även skapa en lista som annonserar till alla besökare som varit inne på din hemsida vilket kan vara användbart om målet är att öka trafiken.
Om en annons dyker upp för många gånger hos en besökare, är det lätt att annonseringen får motsatt effekt och blir påträngande. Ett sätt att undvika detta är genom att ställa in ett frekvenstak. Vilket innebär att du ställer in ett maxantal som din annons kan visas för en och samma besökare. För att inte upplevas som påträngande kan det därav vara fördelaktigt att sätta en lägre frekvens, då du fortfarande når ut till din målgrupp men inte upplevs som aggressiv i annonseringen.
Remarketing är effektivt främst mot besökare som befinner sig i slutskedet av sin kundresa, alltså de som är nära att ta ett beslut eller att slutföra ett köp. Att påminna besökaren om varumärket eller produkten kan vara precis det som krävs för att en person ska ta klivet från en besökare till en kund.
Därför ska du använda remarketing!
Med hjälp av remarketing får besökare upp annonser de faktiskt är intresserade av. Detta i sig ökar sannolikheten att besökare väljer att återvända till din hemsida, genom en enkel påminnelse i form av displayannonser. Genom remarketing kan ditt företag nå ökad varumärkeskännedom. Dessutom är remarketing både kostnadseffektivt och tidseffektivt, då all information redan finns sparad.
Vill du ha hjälp med din remarketing? Tveka inte att höra av dig till oss!
Text av Erica Ingner