Nyheter

Vi hjälper dig i den digitala marknadsförings-djungeln!

By 2022-02-16 juni 17th, 2022 No Comments

Digital marknadsföring är precis som det låter – marknadsföring som sker på en digital plats, vilket kan vara via sociala medier, hemsidor eller appar. Denna typ av marknadsföring är otroligt viktig idag, men vi förstår att det ibland kan kännas som en djungel. Vi hjälper dig reda ut några av begreppen!

Call To Action (CTA)
CTA innebär att du uppmuntrar läsaren till att göra en handling. Du har säkert sett fraser som ”Kontakta oss idag!”, ”Läs mer här!”, eller ”Anmäl dig här!”. Allt detta är exempel på CTA, och är väldigt användbart eftersom du vill att ditt inlägg eller din annons ska leda till konvertering. Det är också hjälpsamt för läsaren att veta vad den ska göra av informationen den får.

Copywriting
Copywriting är egentligen all text. Den som är i annonser, på sociala medier, eller på schampoflaskans baksida… Rätt text kan vara mer slagkraftig än vad du kanske tror. En bra och utstickande annons etsar sig både fast i minnet och du blir mer positivt inställd till varumärket, oavsett om det är medvetet eller omedvetet. Samtidigt kan en rörig text, stavfel eller brist på information dra ner varumärket. Copywriting behöver också anpassas efter din typ av erbjudande och målgrupp.

Search Engine Optimization (SEO)
SEO är när du anpassar ditt textinnehåll efter ord som många googlar på. På så sätt har du större chans att hamna högre upp bland sökresultaten och få fler klick! För det är faktiskt så att det dagligen görs ca 55 miljoner Google-sökningar bara i Sverige, och 98-99% av alla svenska medborgare mellan 16-65 år använder Google. Så det är väldigt värt att tänka på!

Click Through Rate (CTR)
CTR är ett nyckeltal som innebär att man mäter hur många av dina läsare som faktiskt klickar på länken eller annonsen. Hur räknar man ut det då? Jo, med hjälp av antalet klick dividerat med antal visningar, och voilá! Men varför är det viktigt att hålla koll på? Jo, jobbar du med digital annonsering vill du ha ut så mycket som möjligt för pengarna. Det är svårt att säga vad en bra CTR ligger på eftersom det beror på många olika faktorer. Annonserar du via Google Ads finns det möjlighet att din CTR är högre eftersom någon aktivt googlar på det du erbjuder, men annonserar du till en bred målgrupp där inte alla har intresse för det du erbjuder, blir CTR lägre.

Organisk marknadsföring
Organisk marknadsföring är den marknadsföring som inte är betald. Exempelvis sådant innehåll som hamnar högt upp i sökresultaten med hjälp av SEO, sprids i sociala kanaler eller på andra sätt når ut gratis. Det kan också vara nyhetsbrev, hashtags eller taggningar av personer eller företag. Organisk marknadsföring fungerar relationsbyggande mot era kunder, och leder till att de blir mer lojala. Därför är det viktigt att inte glömma bort den genuina marknadsföringen!

Vi på HandelsMarketing finns här och hjälper dig navigera i den digitala marknadsföringen. Tveka inte på att höra av dig om du vill ha hjälp med digital annonsering, copywriting eller sociala medier!