
Det har aldrig varit enklare att marknadsföra sig själv och sitt företag. Allt som behövs är några konton på sociala medier och man har öppnat dörrarna till en helt ny värld av potentiella kunder. Men även fast det är enklare än någonsin så behövs det läggas ned tid och planering för att verkligen lyckas. Många företag hamnar i fallgroparna att det räcker med att lägga ut enstaka bilder och inlägg på sina konton och så är allting bra. Då finns plats för utveckling och förbättring för att maximera värdet av sina kanaler! Det som den här artikeln går igenom är vanliga anledningar varför företag inte riktigt lyckas med sociala medier.
Läs vidare och se om ni faller för några av dessa problem!
Misslyckad identifiering och dålig research
I dagens digitala värld har det blivit enklare än någonsin att identifiera och analysera vilka ens kunder är med hjälp av data och information som sociala medier ger oss. Med hjälp av dessa källor kan man lätt identifiera sin kärnkundkrets. Det kan handla om vilket åldersspann, kön, geologisk plats eller annan värdefull information som gör att man får en mer konkret bild av de sina bäst betalande kunder. Här missar företag oftast chansen att identifiera sina kärnkunder eftersom de inte lägger ned tiden och resurserna för att se hur sina kärnkunder ser ut från ett datamässigt perspektiv. En stabil kundkrets är ett måste innan man kan försöka utöka den för annars faller det oftast platt.
En mindre noggrann genomförd research är oftast inget tilltalande och det får en att se oförberedd och oprofessionell ut. Med research menas det att förstå sina kunder och veta vilken slags kommunikation som kunderna ger mest respons på. Det kan vara att man behöver helt byta plan eftersom man är på fel plattform eller att man måste ändra sin tonalitet i sina inlägg. Att ha en plan och strategi är ryggraden för ett framgångsrikt företag, och det är densamma för marknadsföringen. Det är viktigt att testa och evaluera sig fram för vilket kommunikationssätt som passar sitt företag.
Svag framtoning av er USP
Varför ska kunderna just välja er? Vad får er att sticka ut? Dessa grundläggande frågor som varje företag ställer sig själva brukar oftast inte skina igenom marknadsföringen. Det är viktigt att det som gör en unik också reflekteras i digitala kommunikationen. Ett företags USP måste bli ett centralt tema och skapa en röd tråd i inläggen. Om man lägger tyngd på att man är ett familjeägt bolag så ska det visas så mycket som möjligt eller om man har en unik produkt så måste det stå i framkanten.
Inga återkommande kunder
Likt i anledningen om identifiering av sin kundkrets är viktigt så är det lika viktigt att behålla dem. Eftersom det mesta av inkomsterna kommer från återkommande kunder så måste kommunikationen vara riktad så att kunderna kommer tillbaka och köper av en igen. Tillsammans med identifiering och research så kan man etablera en stabil kundkrets och arbeta för att bevara den, innan man satsar på att expandera.
Ingen uppföljning av sin prestation och vilja att investera
Med all data och information som både kunderna och sociala medier ger oss så är det enkelt att följa upp sin prestation och utvärdera sin strategi. Vad har funkat och inte funkat? Vilka inlägg fick mest respons? Denna information gör det enklare för att kartlägga kundernas beteende och använda det till ens fördel när man planerar nästa strategi. Uppföljning och utvärdering är minst lika viktigt som planering och utformning av strategier.
För att få och se resultat i sina sociala medier så måste det läggas ned tid och resurser. För vissa företag så känns detta onödigt och de tänker att det handlar om lite bilder eller inlägg utan någon större tanke. Då blir det lätt att de lägger mindre tid samt inte ser värdet i det och tappar den unika nyttan som kommer med bra marknadsföring på sociala medier . Forskning visar att företag, stora som små med olika budgetar, önskade att de hade lagt ned mer delar av budgeten till marknadsföring. Det kan vara investeringar som att analysera, utvärdera eller bara köpa annonser och marknadsföra sina inlägg på sociala medier (Mer tips om det här).
Faller ni i en utav dessa fallgropar och inte tar del av nyttan som sociala medier medför? Hör av er till oss! Boka in ett kostnadsfritt möte och berätta om era svårigheter så kommer vi med lösningar!
