Behovet av att synas och finnas på sociala medier har blivit allt viktigare. Både konsumenter och företag vänder sig idag till sociala medier för att hitta både produkter och tjänster. Dock upplever många företag att räckvidden för organiska inlägg, det vill säga inlägg som inte har sponsrats eller annonserats, har krympt över åren och att det är allt svårare att nå ut till sina kunder. Därför har det blivit allt viktigare att annonsera i sociala medier för att ökad inläggens räckvidd.
Nedan har vi listat tre anledningar till varför du bör annonsera ditt företag i sociala medier.
Du syns på rätt plats, vid rätt tidpunkt, för rätt målgrupp
Att annonsera i sociala medier ger dig en möjlighet att synas utåt, ungefär som ett digitalt skyltfönster, fast fördelen är att man inte bara syns, utan att du också syns på rätt plats vid rätt tidpunkt. Jämfört med den organiska räckvidden köper du med sponsrat innehåll en plats i flödet som många gånger annars är stängt för organiska inlägg. Det kan göra att räckvidden blir mångdubbelt så stor. Med en köpt annons är fördelen dessutom att man kan anpassa annonssen till rätt målgrupp, vilket ökar chansen att konvertera en läsare till kund.
Det skapar ett ökat engagemang
Att annonsera i sociala medier skapar också engangemang i dina kanaler, vilket i sin tur ökar räckvidden för dina inlägg. Ökat engagemang på dina sociala medier ger dig också mer kunskap om dina kunder. Genom att mäta engagemanget kan du se vad som går hem, och var som fungerar mindre bra. Detta kan hjälpa dig att anpassa ditt innehåll ytterligare för framtida annonsering. Ett ökat engagemang bygger också relationer, vilket ger fördelar som ökad försäljning eller ett starkare varumärke.
Det är prisvärt
Jämfört med traditionella kanaler, som tv, radio eller tidningar, så är annonser via sociala medier billigt i förhållande till räckvidd och konvertering. Det är dessutom lättare att spåra och analysera sina
marknadsinsatser samt att beräkna avkastningen på insatsen (ROI) jämfört med traditionella medier.
Är organiskt material helt irrelevant?
Nej, det är det inte. De organiska inläggen är viktiga för att det visar att du är närvarande. Med organiska inlägg bygger du en kontinuitet och intressant innehåll till de närmsta följarna, vilket inger förtroende. Det
ger också en möjlighet till en tvåvägskommunikation mellan dig och dina följare. Organiskt innehåll ger dig också en chans att testa vilken tonalitet, bildspråk och tidpunkt som passar bäst för att nå ut till din målgrupp. Det är helt enkelt ett bra testverktyg för dig, ifall du använder det på rätt sätt.
Behöver ditt företag hjälp med annonsering på sociala medier? Tveka inte att höra av dig till oss!
Skribent: Ewelina Dereman, Strateg.