Nyheter

Sju tips för att lyckas med Instagram stories

By 2020-11-25 januari 6th, 2021 No Comments

Många känner nog till Instagram Stories vid det här laget, de där bilderna eller videoklippen som försvinner efter 24 timmar om man inte sparar ner dem som höjdpunkter till sin profil. Du hittar dem högst upp i Instagramflödet, vilket är en bidragande faktor till att följare i första hand tittar på just Stories. 

Varför Instagram Stories?

Idag interagerar över 500 miljoner användare med formatet Stories som har visat sig öka engagemang, varumärkesigenkänning och även försäljning. Till skillnad från när användare scrollar genom feeden så visas Stories var för sig och fyller upp hela skärmen, vilket gör att användarna tenderar att stanna upp för att titta på materialet på ett mer uppmärksamt sätt. 

Det finns helt klart goda möjligheter till att bredda sin kundbas genom att dra nytta av Instagrams plattform. Vi har därför samlat 7 tips som kan guida dig till att lyckas med Instagram Stories!

1. Satsa på rörelse & ljud

Jämför man med stillbilder så ger video 88% högre direktrespons från användare. Man kan absolut komplettera med stillbilder, gärna genom att även addera någon typ av rörelse i bilden för att skapa liv och därigenom högre konvertering. På liknande sätt så bidrar även ljud till bättre resultat på stories, så lägg på någon passande musik eller en voice over!

2. Testa dig fram

Det fungerar fint att testa sig fram lite när det kommer till Stories. Du kan följa upp hur det går via statistiken som du hittar via ikonen uppe till höger i din profil. På så sätt lär du dig vad dina följare uppskattar, vad som skapar engagemang och räckvidd. Utvärdera och förbättra ditt innehåll.

3. Gör det personligt

Instagram är överlag en personlig plattform som erbjuder en bra brygga mellan dig och dina nuvarande och potentiella kunder, och Stories som format är ännu lite mer tillåtande än flödet. Därför passar Stories utmärkt för transparens, mindre perfekta filter och kanske lite scener bakom kulisserna. Idag när samhället alltmer utspelas på ett digitalt plan så är mänsklig kontakt, på ett eller annat sätt, viktigare än någonsin.

4. Mer frekvent, mindre krav

Stories är ett utmärkt sätt att göra sig påmind och att upprätthålla relationen med sina kunder. Uppdatera ofta och låt följarna vara med i ögonblicken. En mobilfilmad Story får mer uppmärksamhet än en välputsad studiofilm. Det upplevs som mer autentiskt och smälter in bättre i kontexten, vilket är populärt både bland publik och algoritmer. 

5. Taggar

Genom att tagga konton och att använda hashtags och platstaggar i dina Stories kan du nå ut till nya följare. Det finns även möjlighet att lägga till produktinformation till en bild på Stories. På så sätt får kunden snabbt och enkelt fram relevant information och genom att du även adderar en länk här kommer kunden obehindrat vidare till köpstället för att slutföra köpet. 

6. Sociala medier

Instagram är ett nätverk som upprätthålls och utökas genom interaktioner användare emellan. Även som företag är du en del av detta nätverk och genom att använda Stories för att öppna upp till dialog skapar du närvaro och engagemang hos användarna. Detta kan vara genom att be följare att ställa frågor, starta en tävling, skapa en omröstning eller ställa öppna frågor till dina följare. På så sätt kan du även få värdefull feedback. Glöm inte heller att uppmärksamma alla typer av reaktioner från dina följare för att de ska känna sig sedda och uppmuntrade att fortsätta interagera med din profil.

7. Höjdpunkter

Inslag på Stories kan förtjäna mer än 24 timmar, i så fall kan du spara ner dem som så kallade höjdpunkter. Höjdpunkter ligger under din bio på din profil vilket gör dem tillgängliga och uppmärksammade av nya besökare. Höjdpunkter handlar därför ofta om första intryck och det kan därför vara passande med innehåll om vilka ni är, vad ni gör och vad ni erbjuder till exempel. Tillsammans med ditt flöde skapar Höjdpunkter på detta sätt ett digitalt skyltfönster, och det är därför viktigt att detta innehåll är mer genomtänkt. 

Instagram Stories kan hjälpa dig som företag att både skapa första intryck såväl som bestående intryck, därför kan det vara värdefullt att vara aktiv där! Formatet får alltmer fokus vilket gör att det klassiska flödet går mer åt att vara ett komplement, framförallt hos den yngre målgruppen.  

Behöver ditt företag hjälp med att etablera en framgångsrik närvaro på Instagram? Vi på HandelsMarketing är experter på allt som rör sociala medier! Tveka inte att höra av dig till oss!

Skribent: Ebba Varnauskas, Strateg.