
Behovet av att finnas på digitala kanaler har blivit allt viktigare. Inte enbart för dig som privatperson i syfte att hålla kontakten med din familj och gamla klasskamrater, utan även för ditt företag, dina kunder och potentiella rekryter.
Både företag och konsumenter vänder sig idag till sociala kanaler för att etablera kontakter, hitta produkter, tjänster, karriärmöjligheter och samarbetspartners. Linkedin har under de senaste åren kommit att bli en av de absolut viktigaste digitala kanalerna för att möta ovanstående behov.
Varför ska ditt företag använda Linkedin?
Linkedin är världens största sociala affärsnätverk med över 660 miljoner användare. Plattformen ger dig som företagare en unik möjlighet att presentera ditt företags varumärke och erbjudande. Utöver detta fyller Linkedin en rad viktiga funktioner för dig som företagare. Med hjälp av LinkedIn kan du sprida kännedom om ditt företag och varumärke, komma i kontakt med potentiella rekryter och skapa nya affärsmöjligheter.
För att skapa framgångsrikt innehåll på Linkedin kräver ett strategiskt och kreativt tänk. Innehållet som publiceras måste möta målgruppens behov. Nedan följer några tips för att ta ditt innehåll till nästa nivå.
1. Publicera “intressant” innehåll kontinuerligt
Precis som på andra sociala nätverk är det på LinkedIn viktigt att kontinuerligt publicera intressant innehåll som är relevant för dina följare. Skriv om nyheter i branschen, länka till artiklar och guider du skrivit och presentera produktnyheter.
När du publicerar ett inlägg på din företagssida, syns inlägget på dina följares flöden. Om dina följare interagerar genom att kommentera eller gilla ditt inlägg syns det även bland deras kontakter. Detta innebär att desto mer relevanta och intressanta inlägg du publicerar, desto mer engagemang skapar du vilket i sin tur gör att inläggen når en större räckvidd.
2. Uppdatera personalens Linkedin-profiler
Dina befintliga och potentiella kunder söker i många fall upp dig på sociala medier innan de bestämmer sig för att göra affärer. Det är därmed viktigt att framvisa en professionell bild även på din och dina anställdas privata profiler.
Linkedin har mycket innehåll och tips gällande hur du skapar en professionell privat profil. De viktigaste aspekterna är att du skriver in tidigare erfarenheter, införskaffar dig en företagsprofilbild samt skriver en introduktion till din profil.
3. Använd dig av Linkedin Analytics
Likt andra sociala medier är det i princip omöjligt att skapa träffsäker kommunikation från första början. Därav bör du hela tiden utvärdera, analysera kommunikationen, för att i sin tur kunna förbättra den.
På företagssidan kan du med hjälp av LinkedIn analytics följa och mäta statistik utefter tre stycken kategorier. Besökare, uppdateringar och följare vilka alla mäter olika aspekter av ditt företags kommunikation. Med analysverktygen kan du genom “unique impressions” mäta när under dagen du bör publicera innehåll, see engagemang genom “click-through rate” samt mäta dina följares demografi.
Behöver ditt företag hjälp med att etablera en framgångsrik Linkedin-profil? Vi på HandelsMarketing är experter på allt som rör sociala medier! Tveka inte att höra av dig till oss!
Skribent: Niklas Leschinger, VD.