Nytt år, nya trender, nya möjligheter! Nyligen så släppte HubSpot tillsammans med Talkwalker en rapport för de nya trenderna inom sociala medier. Rapporten redogör vilka ämnen som det söks eller diskuteras mest om på internet och digitala plattformar. Med andra ord så förutspår den de nya sociala trenderna som man kan ha koll på och få in i sin marknadsföring och kommunikation. Tillsammans med synpunkter och kommentarer från ett gäng ledande namn inom branschen så har de listat det nya årets hetaste trender som alla företag ska ta an sig. I denna artikel så har vi plockat ut de mest intressanta och de viktigaste trenderna som vi tycker att ni borde ha koll på nu när vi går in i 2021!
Memes – det nya skämtformatet
Det har nog ingen undgått att memes har blivit en större och större trend genom åren. Särskilt har dessa nya interna skämt fått stort genomslag bland yngre generationer. Det visar sig i undersökningar att 55% av 13-35-åringar skickar memes varje vecka till varandra, och vissa skickar så gott som varje dag.
Att inkorporera memes i sin kommunikation kan vara en jobbig uppgift. Lika snabbt som de uppstår så kan de dö ut. Man behöver vara med i svängarna för att kunna hoppa på de nya glödheta formaten innan de blir gamla. Det gäller alltså att vara uppdaterad och ha en fot inne i denna underliga värld. På så sätt kan man utnyttja det mesta som denna annorlunda kommunikation kan ge.
Hur ska man använda memes då? Använd de för att sälja in en produkt eller tjänst, gör lätt narr av varumärket för att visa lite transparens och sårbarhet, eller bara skapa lite roligt innehåll för era följare. Såklart så gäller det att anpassa skämtet till den målgrupp man vill nå så det inte blir en helt swing and a miss.
Nostalgi – Old is the new new
Efter det föregående turbulenta år så är det svårt att inte minnas tillbaka till den gamla goda tiden. Framför allt inser man hur bra och lättare allting var. Dessutom så kan det ge vårt nuvarande välmående en positiv boost genom att minnas tillbaka på bättre dagar. Därför är tanken att slänga in en dos nostalgi i marknadsföringen ska bidra med samma glada effekt.
I år kommer nostalgiska element ta mer plats i kampanjer och marknadsföringen. Exempelvis kan det vara allt ifrån klassiska spel, låtar, designer eller smaker som tar konsumenten tillbaka i tiden. Framför allt gäller det att anpassa retro-graden till den önskade målgruppens demografi samt företagets verksamhet. Annars kan vara svårt att få den effekt man är ute efter.
Mer konversation och kontakt
I dagens marknadsföring kan företag inte längre skrika ut sitt budskap och hoppas på att det ska fastna hos konsumenterna. Istället gäller det att stärka den personliga kontakten och skapa försäljning. Ytterligare så är det viktigt att se till så konsumenterna har tillgång och möjlighet att öppna upp en dialog med företaget. Det gäller bland annat att börja visa upp varumärkets mänskliga sida för att kunna bygga och utveckla relationer.
Företag kommer inse att det gäller att vara transparent och autentisk i sin kommunikation framöver. Därmed kommer varumärket få mer personlighet och man kan bygga ihop en gemenskap med sina kunder. En viktig del är att vara uppmärksam och svara på kommentarer som kommer in på inlägg som publiceras. Dessutom är det bra att kommunicera att det går bra att höra av sig på meddelanden, mail eller andra sätt för att få sin synpunkt hörd och besvarad.
Slå ner väggen mellan marketing och kundservice. Arbeta mer effektivt mellan dessa områden för att skapa nya möjligheter för marknadsföringen och skapa lösningar till era kunder.
“Brands need to be more human on social media, inviting the world to your dinner table for a meaningful and engaging conversation. You are your fan’s greatest fans and need to embody that no matter what social media channel you live on. Emote, respond, recognize, relate, be engaging. We’re not robots.”
Aaron Kaufman, Director of Social Media & Community på Square Enix
Årets viktigaste: Social medvetenhet
Den viktigaste punkten som rapporten kom fram till var att företag måste engagera sig mer i aktuella samhällsfrågor. Främsta anledningen är de nya generationerna väl medvetna om vad som pågår i världen och dess problem. De kommer att föredra varumärken som arbetar för att skapa en bättre värld och engagerar sig.
Konsumenter är mycket mer uppdaterade och informerade om hur företag och deras produkter kan bidra till samhällsproblem. Genom att bli mer transparenta och engagera sig kan företag visa upp hur de bidrar till en bättre framtid. I och med det så stärks varumärket och det byggs förtroende. Många företag har länge haft en neutral utgångspunkt i många frågor. Detta är med andra ord att undvika rampljuset och slippa få kritik. Nu kommer många att behöva ta en ståndpunkt och visa vart man står i en fråga. Annars blir risken att företagen kommer att hamna i dåligt ljus och tappa förtroende och kunder.
“The rise of socially conscious audiences – With an increased focus on well being of self and society, the relevance of brands giving back to society and environment has never been higher. Audiences are also connecting more with brands that have a cause or stand for initiatives that they relate to and this trend is going to grow even further in 2021.”
Vikas Chawla, Co-Founder – Social Beat, Influencer.in & Digigrad
Har ni svårt att hänga med i de senaste trenderna? Kontakta oss så hjälper vi till att uppdatera er kommunikation!